6 augustus 2011: The man in the mirror

Na een redelijke nachtrust en een heerlijk ontbijt met omelet van cholesterolarme eitjes ( met dank aan de buurman, want onze nieuwe kipjes leggen nog niet ) was het douchemoment aangebroken. In de week is daar weinig tijd voor, maar het is weekend, de schrobber wordt bovengehaald.

Bij het afdrogen zat ik toevallig voor de spiegel. Oesje…

Moet je weten dat ik vroeger (vrij) ijdel was. Mijn haar viel nooit iets mee te doen, tenzij er een half potje gel in ging. Dat was de enige manier om de aanwezige weerborstels te bedwingen… Ik herinner me nog een vakantie in Zuid Frankrijk ( we gingen altijd kamperen ) waar ik in de tweede week er mijn volledige voorraad aan tubes, zeven in totaal, had doorgedraaid. Geen haar op mijn hoofd (… ) die eraan dacht om buiten het gelid de tent uit te gaan…

Toen ik later ging motorrijden heb ik mijn coiffure gewisseld voor een meer aërodynamisch model… Alles er af dus, en ’s morgens minimum een kwartier vroeger klaar.

Maar goed, die spiegel dus…

Geen mens die zonder kan of wil en toch, hoeveel vrolijke uurtjes heeft u er al doorgebracht? Heb jij ook de meeste aandacht voor die dingen die er net iets minder goed uitzien en vergeet je op dat moment ook alle mogelijke complimenten die jouw omgeving misschien wel geregeld maakt? Op dat vlak zijn we allemaal gelijk, de ene al wat meer gelijk dan de andere 🙂

Wel, ik kan u verzekeren dat het voor mij niet het leukste moment van de dag is. Het lichaam waar ik 35 jaar heb aan geboetseerd ( net iets minder klei had het resultaat wellicht ten goede gekomen ) is enige tijd geleden aan een ware metamorfosekoers begonnen. En ja, ik was gewaarschuwd voor een verlies aan spiermassa, maar ik had nooit gedacht dat wat ik aan spieren verloor er op een andere plaats zou bijkomen… Dat is dan een nadeel als je je ganse leven veel hebt gesport, op het moment dat je stopt met bewegen is je lichaam het noorden kwijt…

U vindt toch ook dat schoonheid van binnen zit…?

Het mooie aan verliefd zijn is echter dat het net andersom werkt als bij de spiegel. Je concentreert je op de mooie dingen en de goede eigenschappen en je nuanceert de rest, fantastisch toch!

Mijn vrouwtje vindt mij nog steeds mooi en doet elke dag haar best om mij er goed uit te laten zien. Gewassen tot achter mijn oren, baardje getrimd, tandjes gepoetst, propere kleertjes aan en, aangezien ik mij fysisch niet kan verzetten, smeert ze ook nog hier en daar wat Nivea crème. Zonder dat laatste kan toch geen mens…

De liefde die op schoonheid gebouwd is, sterft met de schoonheid mee. (John Donne)

4 thoughts on “6 augustus 2011: The man in the mirror

  1. Als ik zo terug denk aan onze jeugd komt het allemaal beetje bij beetje terug ,…..en vooral die weerborstels, ………..goverdoemelinges toch , tis toch wel de moeite waard 🙂

  2. Alain, aan je schrijftalent hoef je in ieder geval niet te twijfelen. Zoals je zelf al gezegd hebt, sommige statusupdates in Facebook zijn overbodig, maar je blog is van een heel andere orde !
    En…
    echte schoonheid zit inderdaad vanbinnen.

Geef een reactie

