13 augustus 2011: Realisme

Wat doe je als het buiten nat en grijs is…? Juist, een nieuw ‘vertellingske’ publiceren op je blog.

U heeft blijkbaar hetzelfde probleem, en zit op dit moment achter het scherm gekluisterd, hopende op zon, zee en barbecue 🙂

Gisteren kreeg ik nog een hele leuke reactie van Nathalie. Ik heb Nathalie nog nooit persoonlijk ontmoet en toch hebben we iets gemeenschappelijks. Bij het opstarten van onze whiskyclub ‘Friends of the Quaich’ spendeerde Nathalie wat vrije tijd om voor ons een logo en huisstijl te ontwerpen. Wel, ze heeft er iets speciaals van gemaakt, krachtig en eenvoudig sluit het aan bij wie we zijn en wat we doen. Zowel de kelk met twee oren (‘Quaich’) als de symboliek van de vriendschap en verbondenheid vloeien naadloos in elkaar over. Ga maar eens kijken op de site www.friendsofthequaich.com !

Dat we met mekaar dan toch in contact zijn gekomen is te danken aan Facebook, de sociale netwerksite weetjewel 😉

Ik zou vandaag eens een boompje willen opzetten over ‘realisme’, volgens Wikipedia is dat ‘Het standpunt dat er – tegenover het idealisme – een van de geest onafhankelijke wereld bestaat’...

Het is niet erg als je deze zin drie keer hoeft te lezen, was bij mij ook het geval 🙂

Je begeeft je natuurlijk op gevaarlijk terrein als je de filosofische toer opgaat. Maar soms heb ik dat nodig, ik heb het nodig om dingen te begrijpen en om bepaalde emoties te kunnen plaatsen.

Wat me vooral intrigeert in de definitie is het aspect ‘van de geest onafhankelijk’… hoe ga je daar dan mee om met dat ‘realisme’…

Laat het me even wat concreter maken, zodat je begrijpt waar ik naartoe wil. Bij een recent bezoek aan het hospitaal werd me meegegeven dat het toch noodzakelijk is realistisch te zijn… Lap, daar sta je dan, wat moet je daarmee…, hoe ga je daar mee om…?

Als je het terugbrengt naar de essentie heeft deze uitspraak ook iets heel moois in zich. Als je je concentreert op het potentieel aan mooie momenten die je ( nog ) kan hebben, dan is dat ook realistisch, niet? En dan komt het aspect van ‘de geest’ terug naar voren. Neen, dat is geen blauw monster die akelige geluiden maakt, maar een heel krachtig iets, dat je in staat stelt dingen positief of negatief te bekijken. En ja hoor, u begrijpt het al, we hebben het dus weer over iets wat we zelf moeten doen!

Mijn zoontje Robbe kwam onlangs thuis met de uitspraak dat hij ‘baas was over zijn eigen lichaam’. Mijn eerste reactie was dat er hier maar één baas in huis liep, en dat was ik 🙂 Maar het kleine ventje maakte mij al snel duidelijk dat ik het ‘alweer’ niet goed begreep… Hij had geleerd dat je zelf bepaalt hoe je tegen dingen aankijkt, hoe je reageert, en zo verder. Nu hoor je mij niet vertellen dat er een magische knop bestaat die je leert omgaan met verdriet, verlies en zo meer. Maar ik heb geleerd te geloven in de kracht van positivisme, in de mogelijkheid om ’s morgens op te staan met de zin in een nieuwe dag en de intentie om het voor mijn gezin terug een aangename dag te maken, met minimale confrontatie met mijn problemen en zorgen.

Ik kan u ondertussen vertellen dat het werkt!

De pessimist klaagt over de wind,
De optimist verwacht dat die draait,
De realist stelt de zeilen bij.
(Auteur onbekend)

One thought on “13 augustus 2011: Realisme

  1. Bedankt alweer voor die wijze les Alain. Het is inderdaad niet altijd gemakkelijk om minder te kijken naar wat we niet hebben en meer te waarderen wat we wel hebben…

Geef een reactie

