18 augustus 2011: No-lifers, de nieuwe generatie

Vertrouwd met het begrip ‘no-lifer’…?
Ik had er in elk geval nog nooit van gehoord. Benieuwd? Lees zeker verder 🙂

Naar aanleiding van de blog heb ik de voorbije dagen iets te veel in mijn gevoelens zitten spitten. In een poging om jullie wat bij te praten over mijn conditie en gemoedstoestand ben ik diep moeten gaan. Het lukt me meestal vrij aardig om moeilijke momenten alleen maar toe te laten als ik me er zelf sterk genoeg voor voel. In het andere geval worden zij zo goed als mogelijk onderdrukt. Als ik echter het dekseltje open om bijvoorbeeld een artikel te schrijven, ervaar ik het soms als een keiharde confrontatie.

Vandaar dat ik het vandaag eens over een andere boeg gooi. Ik wil me vandaag amuseren, ik wil lachen, goedgezind zijn, genieten. En ik ben ervan overtuigd dat het gaat lukken, ik geloof erin, en zelfs het zonnetje is van de partij om me erbij te helpen. Ook mijn vrouwtje is weer goedgemutst uit bed gestapt, dus de dag kan niet meer stuk.

Daarenboven wordt mijn zoontje vandaag acht jaar. Feestvieren dus! Hij wou een fopdoos als cadeau. Dit zorgt ongetwijfeld voor hilarische taferelen, maar daarover meer in een volgende blog…

Gisteren is Vanessa langs geweest met zelfgemaakte tiramisu. Vanessa, je weet wel, het meisje van het geluksbandje. Haar enthousiasme werkt aanstekelijk, altijd lachen geblazen dus. Op een bepaald moment viel het woord ‘no-lifer’, al van gehoord?

Tot gisteren ik dus niet. Ze slaagde er ook niet direct in om het te beschrijven, ‘no-lifen’ is … gewoon ‘no-lifen’… OK, ik snap het al,…, enig opzoekwerk is noodzakelijk 🙂

Ik dacht dat we het allemaal wel al hadden gehad bij onze pogingen bepaalde groepen (jongeren) te omschrijven. We hadden de ‘soixante-huitards’ ( Mei 68 ), New Wavers, Hard Rockers, Hangjongeren, Gamers, de Spaanse ‘Indignados’ (verontwaardigden), de Britse ‘Hoodies’ (gehuld in sweater mét kap), en dan nu de ‘no-lifers’… 🙂

Het raadplegen van het www maakte me niet direct veel wijzer. Een geaccordeerde definitie is blijkbaar nog niet te vinden, wat het voordeel heeft dat ik het zelf eens mag proberen 🙂

Aanvankelijk heeft het woord een negatieve connotatie, het wordt gebruikt om een groep mensen ( meestal jongeren ) aan te duiden die gedurende lange tijd met iets niet echt zinvol bezig zijn, wiens vriendenkring vooral bestaat uit virtuele vrienden en die niet echt sociaal actief zijn. Volgens de de definitie van het woord hebben ze dan ‘geen leven’ (no-life).

Vanessa zal het niet graag horen, want zij rekent zichzelf natuurlijk niet tot deze categorie, nochtans neemt ze het woord ( ook onder de vorm van het werkwoord ‘no-lifen’) vrij makkelijk in de mond, ook om haar eigen bezigheden te omschrijven. Bezig zijn op Facebook, kijken naar tv, en dergelijke meer is ‘no-lifen’, een boek lezen is het bijvoorbeeld niet …

Dit duidt erop dat het woord stilaan uit de negatieve sfeer kruipt en meer en meer typisch wordt voor de huidige ‘Internet en Multi-media generatie’…

Let wel op de schrijfwijze en schrijf niet ‘no-liver’ ( deze wezens behoren tot de leeftijdscategorie ‘korte type’ want je weet, geen ‘leven zonder lever’…).  Voor mezelf ben ik er nog niet uit, ik denk dat ik meer in de categorie ‘dry-liver’ thuishoor, mensen met een ‘droge lever’ dus… 🙂

Mochten jullie vandaag nog dat extra duwtje in de rug nodig hebben om met een glimlach de ‘wereld in de bek te kijken’ bekijk dan zeker eens deze link ( luidsprekertjes aan ) die me werd bezorgd door een  Belgische ‘top dj’ (dankjewel Diego van ‘Les frères Gaultier’).

Een blij hart zal een medicijn goed maken; maar een verslagen geest zal het gebeente verdrogen.
(Auteur onbekend)

Fijne dag nog,

Alain