17 maart 2012: De kinbesturing …

Was het bijna vergeten, misschien zijn jullie wel benieuwd naar de resultaten van de kinbesturing … Voor diegenen die nog maar pas de blog volgen, sinds vorige week ben ik overgeschakeld van de joystick naar de kinbesturing om mijn karretje richting te geven.

Joystick is trouwens ook een beetje een ongelukkig woord in deze context … veel ‘stick’, weinig ‘joy’, toch vooral naar het einde toe. Aanvankelijk was de joystick super, maar naarmate mijn kracht in de linkerhand afnam, zakte natuurlijk ook het comfort. Ik had het wellicht nog enkele weken/maanden vol kunnen houden, maar ondertussen heb ik toch geleerd niet alles tot het laatste moment te willen forceren …

Ik maakte me nochtans de voorbije weken vrij veel zorgen over de kinbesturing. De praktische kant was nog het minst, maar het psychologisch aspect bij dergelijke stappen is meestal nog de zwaarste dobber. Ongelooflijk toch, je zit in een elektronische rolstoel vol van toeters en bellen, beweegt nog nauwelijks, en toch maak je je zorgen over hoe een ander er tegenaan gaat kijken als ze je zien met kinbesturing … In principe is dat dezelfde zorg dan dat je het idee hebt dat het voltallige restaurantbezoek naar je lip zit te staren als je een koortsblaasje hebt. De mens zit raar in mekaar, en ik ben daar uiteraard geen uitzondering op … 🙂

Ondertussen hebben we wel al wat watertjes doorzwommen, dus het vertrouwen dat ook dit wel weer zou lukken, groeide naarmate dat de dag van installatie dichterbij kwam.

Wel, de eerste ogenblikken vielen heel goed mee. Je kan tenslotte ook weer direct iets meer dan ervoor. Dat alleen al maakt de aanpassing best draaglijk. Ook vrouw en kinderen reageerden enthousiast. Robbe vroeg hoe het was met mijn nieuwe karretje 🙂 en gaf ineens ook mee dat hij de aanpassing ‘kei cool’ ( zo spreken de kleine rakkers tegenwoordig 🙂 ). Hij wil trouwens zo snel mogelijk zelf ook eens proberen in de tuin … eerst nog even enkele verzekeringen checken lijkt me 🙂

Veel tijd om te oefenen was er echter niet. We hadden met de ondertussen beruchte ‘Bende van de Meerskant’ afgesproken om een heuse stadswandeling te doen in Gent. Gids van dienst was niemand minder dan Kurt Burgelman, de frontman van de in Gent wereldberoemde rockgroep Biezebaaze. Afspraak om 10:00 uur op de Vrijdagsmarkt …

We waren het huis pas uit of het avontuur begon reeds … normaal lukt het me om zelf via de lift onze bus binnen te rijden, maar dat was buiten de kinbesturing gerekend. Bij het achteruit klappen van de rugleuning kwam de kinbesturing, jawel, vlak voor mijn oog te zitten. Exit ‘zelf in de wagen rijden dus’ … Ook nu weer was mijn vrouwtje de reddende engel. Alsof ze het al haar ganse levenslang deed, nam ze probleemloos de besturing over. Kaap 1 overwonnen!

De wandeling in Gent was super. Kurt is, naast een goede en grappige gids, natuurlijk ook een fantastisch zanger. Op diverse plekken greep hij zijn gitaar en overtuigde ons uit volle borst mee te zingen met enkele Gentse klassiekers. Pure fun!

Iets minder ‘fun’ was het uitgestippelde traject. Althans voor mij als kersvers piloot met kinbesturing … Het oude stadsgedeelte behoort tot de mooiste ter wereld (dixit Lonely Planet, de betere gids voor globetrotters ), maar bevat volgens mij ook het grootst aantal kasseien ter wereld …

Ik denk niet dat ik één meter heb kunnen rijden waar geen kasseien lagen, ideaal dus in een rolstoel met kinbesturing … je hoofd wiebelt niet alleen heen en weer, maar ook nog eens van voor naar achter, en dat allemaal tegelijkertijd. En laat dat nu juist het lichaamsdeel zijn waarmee je de kinbesturing aanstuurt … Waar is dat feestje, hier is dat feestje … 🙂

Driekwart van de tijd heb ik het volgehouden, en het laatste stuk heeft alweer mijn vrouwtje mij de last uit de handen genomen, gelukkig maar … Kaap 2 overwonnen!

Ik hou van Gent, maar om het even welk oud stadsgedeelte is niet of nauwelijks voorzien voor rolstoelpatiënten, dus ook niet Gent. Je kan het de stropdragers moeilijk verwijten. In de middeleeuwen was een elektronische rolstoel wellicht een rariteit … 🙂

Het finalestuk van de wandeling was een bezoek aan een Turks restaurant in de Sleepstraat waar ik, u raadt het al, uiteraard niet binnen kon wegens de hoge drempel … Gelukkig was mijn vader ( altijd bereid ) de dag ervoor het traject gaan verkennen. Ondertussen was hij al vriend ten huize in het betreffende restaurant, waardoor ik langs de artiesteningang ( de garage dus ) mocht binnengaan 🙂 Kaap 3 overwonnen!

We hebben een prachtige dag gehad, in goed gezelschap, en het belangrijkste van allemaal was dat we er weer bij konden zijn …! Niet in ideale omstandigheden, maar dat is al lang niet meer zo. Maar wel aanwezig, en de pret was er niet minder om!

Maximaal gebruikmaken van beschikbare middelen, dit is de tip die ik aan lotgenoten kan geven. En je niet laten ontmoedigen, je niet laten stoppen, door niets of niemand …!

Ondertussen trachten wij ons voor te bereiden op een volgende kaap, misschien is het deze keer wel ‘Kaap de Goede Hoop’ …

Fijne dag nog,

Alain

Hoop is de natuurlijke drijfveer om te overleven …
( Chinees gezegde )

4 thoughts on “17 maart 2012: De kinbesturing …

  1. voor de eerste keer bezoek ik uw blog en ik vind het leuk, ontwapendend maar herkenbaar geschreven. Met een knipoog en een lach toch duidelijk maken welke obstakels je steeds weer tegenkomt en/of overwint. Nog veel (blog)plezier.

  2. manneke ik zie het zo voor mij!
    de uitdaging en …weer overwonnen!!!!!!! 🙂
    het zou ALAIN niet zijn …
    hou je gewapend …
    dikke knuffel aan jullie allen
    bartel

  3. Hey Alain,
    Bedankt voor al die inspirerende verhalen, woorden en quotes, ik draag ze met me mee. Je (julie) kracht om er met zoveel humor en positieve energie mee om te blijven gaan maakt heel diepe indruk op mij.
    Heel veel liefs,
    Barbara

Geef een reactie

